Puupiirros, linokaiverrus, puukaiverrus. Painettavat osat ovat koholla, värittömät osat kaiverretaan pois.
Väri telataan painolaattaan, joka vedostetaan japaninpaperille öljyväreillä.
Japanilainen vesiväripuupiirros sama kuin edellä, mutta vedostetaan akvarelliväreillä kostealle paperille.
Etsaus / viivasyövytys, akvatinta, pehmeäpohja, mezzotinta, kuivaneula, kuparikaiverrus. Syväpainossa painolaatta on perinteisesti kuparia. Laatta hiotaan ja puhdistetaan rasvasta, jonka jälkeen se pohjustetaan kutakin tekniikkaa varten omalla tavallaan.
Kivipiirros, offsetlito, paperilitografia. Rasvattomalle alustalle, kalkki- tai sinkkilevylle, piirretään tai maalataan rasvaisella väriaineella. Litografia perustuu siihen, että rasva ja vesi hylkivät toisiaan.
Silkkipaino. Pingoitetulla silkkikankaalla sapluunoiden avulla tehty grafiikkavedos.
Vedosten numerointi 1/30-30/30 tarkoittaa, että taiteilija on itse vedostanut kyseisen työn, jossa merkintä on. Taiteilija voi myös käyttää ammattipainajaa vedostuksessa jolloin merkintää ei käytetä.
Merkintä T.p.l’a 1/1, tarkoittaa, että vedoksia on olemassa ainoastaan yksi kappale. Vedos on kuitenkin vedostettu valmiilta laatalta, käyttäen uniikkia väritystä, joka ei vedoksissa toistu samalla tavalla.
Keskeneräiseltä laatalta otetaan vedos, josta tarkistetaan esimerkiksi syövytysten voimakkuus.
Valmiilta laatalta otettuja vedoksia, joilla esimerkiksi haetaan sopivaa väriä, kutsutaan koevedoksiksi.
Taiteilijan vedos. Korkeintaan 10% teoksen kokonaismäärästä.
Vedostajan vedos, eli valmis vedostettavaksi. Tekijä tekee sen malliksi vedostajalle.
Keräilijäkappale. Voidaan ottaa muutamia vedoksia.
Tarkoittaa muunneltua sarjaa.
Merkitään sanalla monotypia, joka kirjoitetaan normaalin numeroinnin tapaan vedoksen alalaitaan.
PORVOON GRAFIIKANPAJA TARJOAA MAHDOLLISUUDEN MYRKYTTÖMÄN GRAFIIKAN TEKEMISEEN SEKÄ HARRASTAJILLE ETTÄ ALAN AMMATTILAISILLE. GRAFIIKKAA VOI OPETELLA TEKEMÄÄN GRAFIIKANYHDISTYKSEN JÄRJESTÄMILLÄ KURSSEILLA.